يزدفردا - گروه حوزه و دانشگاه: در حالی که سیستم پذیرش دانشجو به بحث روز آموزش عالی کشور تبدیل شده است گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر قصد دارد با بررسی شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه های دنیا به مقایسه این سیستم ها با نوع پذیرش دانشجو در کشور بپردازد. در بخش بیست و سوم این سلسله گزارش ها به بررسی شیوه پذیرش دانشجو در کشور ژاپن می پردازیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی مهر، در ژاپن درهای دو نوع کالج 4 ساله عمومی به روی دانشجویان باز است که 96 مورد جزو دانشگاه های سراسری و 39 مورد نیز جزو دانشگاه های عمومی محلی به شمار می روند. 372 دانشگاه باقی مانده دیگر نیز جزو کالج های خصوصی محسوب می شوند. اکثریت دانشجویان در دوره های تمام وقت شرکت می کنند.

در سال 1991 بیش از 1/2 میلیون داوطلب در 507 دانشگاه ژاپن ثبت نام کردند. این موسسات در حالی که در راس ساختار آموزش عالی ژاپن قرار دارند، دوره های 4 یا 6 ساله تحصیلی را برای اخذ مدرک لیسانس یا مدارک حرفه ای مهیا می سازند.
در سال 1990 در حدود 40 درصد از دانشجویان دوره لیسانس در رشته های علوم اجتماعی از جمله بازرگانی، حقوق و حسابداری ثبت نام کردند. رشته های دیگری چون مهندسی، رشته های علوم انسانی و آموزش نیز در آن زمان از شهرت بسیاری برخوردار بود.

در سال 1991 در حدود 27 درصد از جمعیت کل دانشجویان دوره لیسانس را دانشجویان دختر تشکیل می دادند و شمار آنها به تدریج رو به افزایش گذاشته است.

موسسات خصوصی نزدیک به 80 درصد از کل جمعیت دانشگاهی این کشور را در سال 1991 به خود اختصاص دادند، اما به جزء استثنائاتی اندک می توان گفت دانشگاه های سراسری عمومی در راس مراکز مورد توجه داوطلبان برای ادامه تحصیل به شمار می روند.

فاکتورهای تاریخی یکی از ریشه های بروز این تفاوت محسوب می شود به طوری که دانشگاه های سلطنتی چون "توکیو" و "کیوتو" از نفوذ و قدرت چندین ساله برای جذب دانشجو برخوردار بوده اند. همچنین کیفیت بالای تسهیلات و برخورداری از وجود اساتید برجسته از دیگر عوامل موثر در ایجاد این شکاف به شمار می رود. بعلاوه شرکت های بزرگ دولتی و برجسته کارکنان جدید خود را از میان فارغ التحصیلان دانشگاه های معتبر و مشهور گزینش می کنند. در واقع ارتباط نزدیکی بین پیشینه دانشگاهی و فرصت های استخدامی در کشور ژاپن وجود دارد.

رقابت شدید برای بدست آوردن کرسی های تحصیلی

از آنجا که جامعه ژاپن به مدارک آکادمیک بهای بالایی می دهد، رقابت بر سر به دست آوری کرسی های تحصیلی در دانشگاه های معتبر شدید است.

قبولی در دو آزمون ورودی شرط ورود دانشجویان به دانشگاه های ژاپن

قبولی در آزمون های ورودی شرط اصلی پذیرش در کالج های ژاپن است. دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های سراسری موظف به شرکت در دو آزمون مجزا هستند. نخست یک آزمون سراسری در کل کشور برگزار می شود و سپس داوطلبان موظفند در آزمون های مجزای دانشگاه های مورد نظر خود نیز شرکت کنند.

متقاضیان ورود به دانشگاه های خصوصی تنها موظف به شرکت در آزمون های مجزای دانشگاهی هستند. شمار متقاضیان تحصیل در برخی از دانشکده های ملی به حدی زیاد است که دانشکده ها نخست با برگزاری آزمون اولیه سراسری، داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون ویژه پذیرش مختص خود را انتخاب می کنند.

این رقابت سخت و تنگاتنگ بدین معناست که بسیاری از داوطلبان از پذیرش در کالج های مورد نظر خود باز می مانند. بدین ترتیب آنها می توانند کالج های دیگری را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند و یا خود را برای آزمون سراسری بعدی آماده سازند. بسیاری از داوطلبان دومین گزینه را انتخاب می کنند.

"یوکیبوها" دانشکده های خصوصی ژاپن هستند که داوطلبان را برای شرکت در آزمون های ورودی آماده می کنند. در این دوره ها که به دو صورت تمام وقت و پاره وقت برگزار می شود، انواع مختلف تست های پیچیده و دشوار در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و جلسات مشاوره ای خاص برای داوطلبان برگزار می شود.

هزینه شرکت در این کلاس ها در مقایسه با اولین سال تحصیلی دانشگاهی بالا است. برخی از مراکز "یوکیبو" نسخ تایید شده از کتب اختصاصی خود را که در کلاس های درس تدریس می شود، منتشر می کنند و بدین ترتیب متقاضیان شرکت در آزمون های ورودی دانشگاهی امکان دسترسی به منابع امتحانی را پیدا می کنند.

دهه 80 آغاز تغییر در نحوه پذیرش دانشجو در ژاپن

در دهه 80 نحوه برگزاری آزمون های ورودی به یکی از موضوعات جنجال برانگیز ژاپن تبدیل شد. در سال 1987 برنامه "آزمون پیشرفته طبقه نخستین پیوسته" تغییر کرد و در مفاد این آزمون برای برگزاری در سال 1990 تجدید نظر شد. این تغییر برای اولین بار شرایط بهتری را برای داوطلبانی که متقاضی شرکت در بیش از یک دانشگاه ملی بودند، فراهم ساخت. آزمون تغییر یافته و جدید از سوی مرکز ملی برگزار کننده آزمون های ورودی دانشگاهی برگزار می شود و مبنای ارزیابی هرچه بهتر پیشرفت های آکادمیک در بین داوطلبان به شمار می رود.

وزارت علوم ژاپن امیدوار بود بسیاری از دانشکده های خصوصی آزمون سراسری جدید را به عنوان مبنای پذیرش خود در نظر گیرند تا بدین ترتیب تعداد آزمون های دانشگاهی کاهش یابد. اما در زمان شروع برگزاری این آزمون در سال 1990 ، دانشکده های اندکی تمایل به برگزاری این آزمون نشان دادند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا